پرسش وپاسخ

سئوال ازاهل سنت وپاسخ شیعه به اهل سنت

پرسش وپاسخ

سئوال ازاهل سنت وپاسخ شیعه به اهل سنت

معماری، هنر و حماسه به سبک حزب‌الله


غ‌موزه "ملیتا" خاری در چشم تل‌آویو؛

ملیتا اصلی‌ترین پایگاه استقرار مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان بوده و خون نزدیک به 500 شهید، به این منطقه تقدس بخشیده است. سید حسن نصرالله، فرماندهان و چریک‌های ساده، همگی زندگی در ملیتا و بر فراز ارتفاعات پوشیده از درختان بلوط را که بر بخش وسیعی از جنوب لبنان اشراف دارد تجربه کرده‌اند.
گروه فرهنگی مشرق - شجاعت در هنر و حماسه جایگاهی کلیدی دارد. وجود حماسه سازان بزرگ حتماً نباید در دل جنگ ها دیده شود. بعضی ها جنگ باشد یا نباشد، ذاتاً حماسه گر هستند و ارزش این افراد از کسانی که در میدان جنگ شجاعتشان به منصه ظهورگذاشته می شود، اصلاً کمتر نیست. حماسه گر بودن و شجاع بودن برای همه خوب است، بخصوص برای هنرمندان. هنرمند جماعت لازم است که حماسه گر باشد چون عمود خیمه داستان های انسانی عالم، حماسه است و اگر هنرمندی اهل حماسه نباشد، نمی تواند این خیمه را سرپا نگه دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: جوانان لبنانی با توکل به خدا، ‌نهراسیدن از مرگ، ایستادگی در میدان و اعتماد به نفس موجب باطل‌شدن افسانه شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی و امریکا شدند.

 
 
*باغ‌موزه چیست و چه کاربردی در انتقال پیام به مخاطب دارد؟
باغ محلی است که آدمی را همواره به معنایی فراتر و فزون‌تر از جغرافیایش رهنمون می‌سازد و انسان را از عالم واقعیت به جهان خیال ره می‌گشاید. همچنین هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.

باغ موزه نیز به محلی اطلاق می‌شود که آثار هنری در کنار درختانی همچون چنارهای کهنسال، کاج، سرو و ... به همراه آبنماها و آب راه‌‌ها و حوضچه‌های آب نمایش داده می‌شوند و همه‌ی اینها باعث می‌شود که موجب آرامش و انبساط خاطر بازدیدکنندگان فراهم شود و این ویژگی محیط در انتقال مفاهیم و پیام، نقش بسزایی را ایفا می کند.


شجاعت در هنر و حماسه جایگاهی کلیدی دارد . وجود حماسه سازان بزرگ حتماً نباید در دل جنگ ها دیده شود . بعضی ها جنگ باشد یا نباشد، ذاتاً حماسه گر هستند و ارزش این افراد از کسانی که در میدان جنگ شجاعتشان به منصه ظهورگذاشته می شود، اصلاً کمتر نیست . حماسه گر بودن و شجاع بودن برای همه خوب است، بخصوص برای هنرمندان .هنرمند جماعت لازم است که حما سه گر باشد چون عمود خیمه داستان های انسانی عالم، حماسه است و اگر هنرمندی اهل حماسه نباشد، نمی تواند این خیمه را سرپا نگه دارد.

 
*باغ‌موزه"ملیتا " سرزمین مطهر

"منطقه ملیتا" در تمام سال هایی که لبنان تحت اشغال ارتش صهیونیستی و مزدوران تحت امر آن قرار داشت، حتی برای لحظه‌ای مورد نفوذ عناصر دشمن قرار نگرفت و به وجود اشغالگران آلوده نشد. به همین علت مردم لبنان، آن را سرزمین مطهر لقب داده اند. هنرمندان با ذوق لبنانی به پاس فداکاری و پایداری رزمندگان حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه لبنان که شکست ناپذیر بودن ارتش اسرائیل را به دنیا ثابت کردند، این حماسه را با خلق باغ موزه ای زیبا، با هنرنمایی تمام به نمایش گذاشتند.
 
"باغ موزه ملیتا"حاصل حماسه هنری، هنرمندان لبنانی است که حماسه حزب الله لبنان را به زیبایی به نمایش گذاشتند. منطقه ملیتا، بهترین منطقه برای خلق این اثر فرهنگی است زیرا ملیتا، اصلی ترین پایگاه استقرار مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان بوده و خون نزدیک به 500 شهید، به این منطقه تقدس بخشیده است. سید حسن نصرا...، فرماندهان و چریک های ساده همگی زندگی در ملیتا و بر فراز ارتفاعات پوشیده از درختان بلوط را که بر بخش وسیعی از جنوب لبنان اشرافیت دارد را تجربه کرده اند.


این موزه جنگلی است که مدت ها در آن نیروهای حزب الله علیه دشمن صهیونیستی حماسه آفریدند. سنگرهای واقعی، تونل ها و غارهای حفر شده که توسط نیروهای حزب الله با دستان خالی با عمق دهها متر حفر شده است،در این باغ موزه در برابر نگاه بازدیدکنندگان قرار گرفته است تا گوشه ای از مقاومت حزب الله در تاریخ هنر و حماسه ثبت گردد. لوازم و مهمات رزمندگان نیز در گوشه دیگری از این منطقه جنگی، خاطرات جنگ 33 روزه را یادآوری می کنند بازآفرینی سالنی شامل برخی غنائم بدست آورده از صهیونیست ها، قدرت حزب الله لبنان را به رخ بازدیدکنندگان می کشاند. در بخشی از موزه اطلاعات سری ارتش رژیم اشغالگر قدس، اقدامات شجاعانه حزب الله و مقاومت بی مثال آنان را به منصه ظهور می گذارد. سنگر و محل مناجات شهید سید عباس موسوی معنویت خاصی را برای این باغ موزه به ارمغان آورده است.


در این باغ موزه زیبا، طبیعی، معنوی و تاثیرگذار یادبود شهدا، سالن نمایش فیلم، موزه مقاومت و غیره در کنار چشم انداز زیبا و طبیعت حفاظت شده هنر را به کمال می رساند. در این حماسه فراموش نشدنی، 124 تانک که از نسل چهارم تانک مرکاوا می باشد که بهترین و گرانقیمت ترین تانک دنیا بشمار می رود توسط رزمندگان شجاع حزب الله منهدم می شود. چنانچه رژیم اشغالگر اسرائیل اعتراف می کند که ما نفهمیدیم تانک ها چگونه منهدم شد. و در نتیجه این افتضاح کشورهایی مثل ترکیه و آمریکا که 400 تانک مرکاوا سفارش داده بودند قراردادها را به هم زدند.

باغ موزه ملیتا تانک مرکاوا با لوله خم شده را برای نشان دادن قدرت و دلاوری حزب الله در برابر دیدگان بازدیدکنندگان قرار می دهد تا هیچگاه ذلالت و خواری اسرائیل را هیچ کس به فراموشی نسپارد. بازدید‎کنندگان"باغ موزه ملیتا" نه فقط شیعیان بلکه اروپاییان نیز هستند که با شور و شوق عجیبی از آن تعریف می‎کنند و می‎توان گفت به منطقه توریستی‎ای تبدیل شده که دهها هزار بازدید کننده در سال دارد. 


رهبر معظم انقلاب، یاد خدا و معنویت را عامل اصلی افزایش توانایی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح دانسته اند و تأکید کردند: پیروزی رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و شکست ارتش به‌ظاهر قدرتمند و مجهز و مدعی رژیم صهیونیستی در جنگ‌های 33روزه لبنان و 22روزه غزه، بهترین نمونه‌ها از تأثیر معنویت در افزایش قدرت و توان دفاعی هستند.ایشان با اشاره به انتفاضه های پی در پی مردم فلسطین و ضربات پیاپی آنها به رژیم صهیونیستی، عقب نشینی رژیم اشغالگر از لبنان و شکست این رژیم در دو جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه می گوید: همه اینها به برکت احیای پرچم اسلام به دست امام خمینی (ره) بوده به گونه ای که رژیم صهیونیستی مجبور شده است موقتاً شعار از نیل تا فرات را کنار بگذارد.


*مروری بر تحولات جنگ 33 روزه
این عملیات با عنوان «وعد الصادق» انجام شد و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان لحظه به لحظه در جریان این عملیات بود و با پایان آن صهیونیست‌ها بهت زده شدند. در پی حملات اسرائیل به مناطق مسکونی جنوب لبنان، حزب الله شهرک نشینان صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی را هدف حملات موشکی قرار داد به طوری که این حملات مقامات تل‌آویو را وادار کرد تا از شهرک نشینان بخواهند، به پناهگاه‌ها بروند. نتیجه عملیات وعد صادق باعث شد تا تعدادی از اسرای لبنانی از جمله سمیر قنطار پس از سال‌ها آزاد شوند ولی مهمترین اثر این جنگ پایان افسانه شکست ناپذیری ارتش اسرائیل بود که با کمک‌های کلان نظامی آمریکا و کشورهای اروپایی از پیروزی بر یک گروه چریکی ناتوان ماند.


مهم‌تر از خود جنگ، مراقبت از مردم بود. حزب‌الله در این مدت فقط درگیر جنگ نبود. در مناطق جنگی 5/1 میلیون نفر لبنانی زندگی می‌کنند. اما سید حسن نصرالله هیچ وقت مردم از یاد نمی‌برد. حزب الله همزمان با اوج درگیری‌ها، مردم را از مناطق جنگی به مناطق امن منتقل کرد و مسکن و مایحتاج زندگی را برایشان فراهم نمود و مسائل پزشکی مردم را انجام داد. در طول این 33 روز، هزار و 300 عمل زایمان صورت گرفت یعنی خیلی بیش از کل آمار شهدا، کودک لبنانی متولد شده است. سید حسن نصرالله همیشه به نیروهای مقاومت سفارش می‌کرد که مردم ذلیل نشوند و عزت و کرامت مردم باید حفظ شود و این برای سید حسن مهم است. چون فهمید دولت لبنان سعی می‌کند عمداً مردم را ذلیل کند و روابط مردم را حزب‌الله را قطع نماید و بگوید حزب‌الله عامل بیچارگی شما بوده است اما بحمدلله دشمن نتوانست مردم ما را ذلیل کند.


بر اساس گزارش رسمی پایگاه خبری الانتقادنت، مرکز فرانسوی "محور منطق" «axis of logic» که در ایالت ماساچوست آمریکا فعالیت می‌کند ، در این جنگ دوهزار و 300صهیونیست به هلاکت رسیده و بیش از 700 نفر زخمی شده‌اند، این در حالی است که اسرائیل آمار تلفات این جنگ را 119 نفر ذکر کرده‌ است. همچنین تعداد 160 تانک متعلق به اسرائیل منهدم شده‌اند که 65 دستگاه از آنها به طور کامل از بین رفته است، 38 دستگاه از این تانکها نیز از نوع "مرکاوا" بودند که اسرائیل ادعا می‌کرد این تانک‌ها غیر قابل انهدام هستند. "باغ موزه ملیتا" سند افتخار شیعیان لبنانی است که در ازاء اتکاء به خداوند یکتا و رهبری دینی" سید حسن نصرالله"، با  خلق حماسه "جنگ 33 روزه"که به شکست  مفتحضانه اسرائیل غاصب منجر شد، برای همیشه در تاریخ هنر و حماسه دنیا ثبت و ضبط خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد